Dla autorów

Instrukcja dla autorów monografii

Definicja monografii obowiązująca od 2017 r. (na podstawie Rozporządzenia MNiSW z dnia 12. grudnia 2016 r. w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych – Dz. U. 2016, poz. 2154 – § 11.1)

Monografia naukowa, w tym edycje naukowe tekstów źródłowych i artystycznych, atlasy i mapy, tematyczne encyklopedie i leksykony, komentarze do ustaw, skrypty i podręczniki akademickie, słowniki biograficzne i bibliograficzne, bibliografie oraz katalogi zabytków, zalicza się do osiągnięć naukowych i twórczych jednostki, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

  1. stanowią spójne tematycznie opracowania naukowe;
  2. przedstawiają określone zagadnienie w sposób oryginalny i twórczy;
  3. były poddane procedurze recenzji wydawniczych;
  4. są opatrzone właściwym aparatem naukowym (bibliografia lub przypisy), z wyłączeniem map;
  5. posiadają objętość co najmniej 6 arkuszy wydawniczych lub są mapami odpowiadającymi tej objętości tekstu;
  6. są opublikowane jako książki lub odrębne tomy (z wyłączeniem map), których egzemplarze obowiązkowe zostały przekazane uprawnionym bibliotekom, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. poz. 722, z 2003 r. poz. 1188, z 2008 r. poz. 1056 oraz z 2012 r. poz. 1529), są dostępne w bibliotekach krajowych lub zagranicznych uczelni, lub innych uznanych organizacji naukowych, lub są opublikowane w formie elektronicznej w Internecie;
  7. posiadają ISBN, ISMN, ISSN lub DOI (Digital Object Identifier – cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego).

Do monografii można zaliczyć skrypty i podręczniki akademickie, jeśli spełniają powyższe wymogi. Do monografii naukowych nie zalicza się: monograficznych artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach naukowych, powieści, zbiorów poezji, zbiorów opowiadań i reportaży, pamiętników i dzienników, wznowień monografii naukowych.

Monografia wybitna – podstawę do uznania monografii naukowej za dzieło wybitne stanowi w szczególności przyznana:

  1. nagroda Prezesa Rady Ministrów
  2. nagroda ministra kierującego działem administracji rządowej
  3. nagroda właściwego wydziału Polskiej Akademii Nauk
  4. nagroda komitetu naukowego Polskiej Akademii Nauk
  5. nagroda Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
  6. prestiżowa nagroda zagranicznego towarzystwa naukowego
  7. prestiżowa nagroda organizacji międzynarodowej lub ogólnopolskiego towarzystwa naukowego.

Przez rozdział w monografii naukowej należy rozumieć opracowanie naukowe spełniające wymogi:

  1. stanowią spójne tematycznie opracowania naukowe;
  2. przedstawiają określone zagadnienie w sposób oryginalny i twórczy;
  3. były poddane procedurze recenzji wydawniczych;
  4. są opatrzone właściwym aparatem naukowym (bibliografia lub przypisy) – z wyłączeniem map;

I. Zasady ogólne

  1. „Monografie” przyjmowane są w ramach naboru ciągłego, a wydawane zgodnie z terminami uwzględnionymi w planie wydawniczym lub indywidualnymi ustaleniami. Publikujemy monografie z zakresu: genetyki, chowu, hodowli, żywienia i rozrodu zwierząt gospodarskich, a także paszoznawstwa oraz technologii i ekonomiki produkcji zwierzęcej. Szczególnie propagujemy nowości.
  2. Oryginalność tekstu złożonego w wydawnictwie jest weryfikowana przez system antyplagiatowy Antyplagiat®
  3. Wszystkie publikowane monografie są recenzowane. Każda zawiera streszczenie w języku angielskim.
  4. Wersja drukowana monografii jest wersją pierwotną. Spisy treści i cała zawartość publikowana jest również na stronie internetowej Instytutu Zootechniki Państwowego Instytutu Badawczego (http://www.izoo.krakow.pl).

II. Zgłaszanie prac

  1. Do druku przyjmowane są monografie w języku polskim wraz ze streszczeniem w języku angielskim. Do tekstu mogą być załączone kolorowe wykresy, rysunki lub fotografie o tematyce związanej z meritum pracy. Minimalna objętość 6 arkuszy wydawniczych (arkusz wydawniczy = 40 000 znaków ze spacjami).

    Prace należy nadsyłać w wersji elektronicznej pod adresem e-mail: monografie@iz.edu.pl, uwzględniając następujące wymogi:

    Edytor: Word for Windows, format A4 (210 x 297 mm),

    Czcionka: CG Times 11 punktów lub Times New Roman 12 punktów,

    Marginesy: 25 mm (lewy, prawy, górny, dolny),

    Interlinia: odstęp podwójny,

    Wyrównanie: do lewej i prawej,

    Wzory matematyczne: edytor równań,

    Liczby: dwu-, trzy- i czterocyfrowe należy pisać łącznie (np. 3251); począwszy od liczb pięciocyfrowych należy stosować odstęp co 3 cyfry, licząc od prawej strony (np. 23 335). W liczbach dziesiętnych należy stosować przecinek, nie kropkę (np. 4,83), z wyjątkiem prac w języku angielskim.

    Jednostki: obowiązuje układ SI. Sposób zapisu opcjonalny: g·dm-3 lub g/dm3.

    Tabele: funkcja tworzenia tabel. Należy dążyć do uproszczenia układu i ujednolicenia postaci tabel, unikać oddzielania poziomymi liniami poszczególnych wierszy. Wiersze numeruje się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, ponieważ do tej numeracji są odwołania w tekście. Opisy słowne w pierwszej kolumnie rozpoczyna się dużą literą. Pierwszą kolumnę zwykle wyrównujemy do lewej krawędzi, pozostałe – do środka. Gdy cała kolumna zawiera liczby dziesiętne, należy je ustawić „przecinek pod przecinkiem”. Objaśnienia (przypisy) do liczb, znaków czy słów w tabelach umieszczamy bezpośrednio pod tabelą. Jako odnośniki do przypisów zaleca się gwiazdki (*, **) lub małe litery (a, b). Przy odnośnikach nie stosować dodatkowych wyróżnień graficznych (kropki czy nawiasy).

    Wyróżnienia: Zaleca się unikać wyróżnień, szczególnie niewskazane jest spacjowanie, podkreślanie i pisanie wersalikami. Łacińskie nazwy taksonów roślin i zwierząt, a także słowa obce należy pisać kursywą.

    Graficzne opracowanie wyników: badań w formie rysunków, wykresów i diagramów powinno być dostarczone w formie elektronicznej lub w innej formie gotowej do reprodukcji.

    Zdjęcia: powinny być kontrastowe, dołączone w wersji elektronicznej w formacie JPG lub TIF, w dobrej rozdzielczości. W wyjątkowych przypadkach dopuszczalne są zdjęcia skanowane.

  2. Prace są oceniane przez dwóch niezależnych recenzentów, pracowników naukowych –specjalistów w zakresie problematyki poruszanej w monografii. Autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości. Recenzja negatywna oznacza nie przyjęcie monografii do druku. Autor monografii po otrzymaniu recenzji powinien ustosunkować się do niej, uwzględniwszy zawarte w niej wskazówki dotyczące zmian i odesłać w ciągu 14 dni poprawioną (w formie elektronicznej) wersję pracy. Nie przesłanie pracy w terminie spowoduje przesunięcie jej publikacji.
  3. Redakcja zastrzega sobie prawo do przeredagowania (w porozumieniu z autorem) nadesłanego materiału oraz do wyboru zdjęć i materiałów ilustracyjnych, a także do wprowadzenia własnych zdjęć, rysunków lub szkiców, jeżeli autor takich nie nadesłał.
  4. Korekta autorska tekstu (po adiustacji i złamaniu) powinna być przeprowadzona w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania.
  5. Autorzy ponoszą koszty wydania monografii.
  6. Zgłaszane do publikacji monografie powinny być napisane zgodnie z zasadami rzetelności naukowej oraz etyki obowiązującej w nauce.
  7. Aby przeciwdziałać przypadkom „ghostwriting” oraz „guest authorship” Redakcja wymaga od autorów monografii ujawnienia wszystkich autorów, z podaniem ich afiliacji oraz informacji o istotnym wkładzie w powstanie pracy. Osobę, która wniosła istotny wkład w powstanie pracy, ale nie jest wymieniona jako jeden z autorów, należy uhonorować w podziękowaniach zamieszczonych przed rozdziałem „Piśmiennictwo”. Zjawiska „ghostwriting” oraz „guest authorship” są przejawem nierzetelności naukowej. Wszelkie wykryte przez Redakcję przypadki ich wystąpienia będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucji macierzystych autorów, towarzystw naukowych, stowarzyszeń edytorów naukowych).

III. Układ monografii

  1. Podział tekstu i numeracja. W monografiach zaleca się stosowanie numeracji wielorzędowej, czyli:
  2. Strona tytułowa (nie numerowana), zawierająca: –tytuł monografii, –pełne imiona i nazwiska autora(ów) wraz z afiliacją miejsca, w którym praca została wykonana (nazwa placówki z dokładnym adresem − kod, miejscowość, ulica, nr).
    • 1, 2, 3 rozdziały
    • 1, 2.2, 3.3 podrozdziały I stopnia
    • 1.1, 2.2.2., 3.3.3 podrozdziały II stopnia
  3. Wstęp (lub Wprowadzenie), zawierający uzasadnienie podjętych zagadnień na podstawie przeglądu piśmiennictwa oraz cel badań lub hipotezę badawczą; względnie obejmujący zarys dziedziny, w której dokonujemy przeglądu.
  4. Wyczerpujące przedstawienie zagadnienia w podziale na rozdziały, w oparciu o obszerny przegląd piśmiennictwa.
  5. Podsumowanie i wnioski powinno stanowić podsumowanie, analizę, względnie syntezę istniejącego stanu wiedzy z danej dziedziny, tematyki badawczej. Zaleca się, żeby przegląd był krytyczny i wnosił coś nowego.
  6. Tabele oznaczone kolejnymi cyframi arabskimi należy przesłać na oddzielnych kartkach. Tytuły powinny być zwięzłe. Każdy rysunek lub zdjęcie powinny posiadać dołączony opis zawierający syntetyczną informację o treści i ewentualne objaśnienia (legendę) w języku polskim. W tekście pracy powołanie się na rysunek lub zdjęcie winno być zaznaczone stosownym odnośnikiem lub informacją. Przy użyciu skrótów należy je objaśnić w miejscu, gdzie pojawiają się po raz pierwszy, Jednostki miar należy podawać według Międzynarodowego Układu Jednostek Miar SI.
  7. Piśmiennictwo - dopuszczamy zapisy: oksfordzki, harwardzki, vancouverski.

  8. Summary (co najmniej 1 strona A4 ale nie więcej niż 3 strony)